PTA præsenterer: top 10 over dansksprogede rap-numre nogensinde

Min ven Henrik Thøgersen, også kendt som tordenøglen Tyde T fra Klart Dér!, postede i fredags sin top 10 over dansksprogede rap-numre. Den var fejende flot, ikke mindst fordi han havde gode begrundelser for sine valg. Derfor tænkte jeg, at jeg også ville koge en liste op.

Det viste sig dog at være sværere end jeg troede. Fra en masse på 50+ numre var det svært at komme ned på 30 uden at græde, og helt ned til 10 kom jeg kun, ved at lave en liste med boblere, der når jeg kigger på dem, faktisk ligeså godt kunne være den rigtige liste. Jeg har valgt at lægge vægt på hvor godt jeg synes om nummeret da det kom, hvor historisk signifikant det var, og hvorvidt jeg synes det stadig holder. Som udgangspunkt er dansk ikke et særlig melodisk sprog, og man kan sige, det er lidt af et lykketræf at vi har haft en scene på modersmålet siden 80’erne, hvor lande omkring os fokuserede på engelsk til midten af 90’erne eller længere op.

De engelsksprogede danske rapnumre, har jeg valgt ikke at tage med i denne omgang, men give dem en særskilt liste, der kommer i næste uge, inshallah. Let’s get busy…

MC Einar: “Sorgenfri Rap” (1988)

Det ville være helligbrøde at lave listen uden at have Einar med. De landvindinger der lyrisk blev taget på “Den Nye Stil” gør det fuldstændig hovedkradsende besynderligt at albummet ikke er med i den danske musikkanon. Det er så velrimet og helstøbt, at det er utroligt, at det ikke står på skuldrene af andet end sig selv og Einars affekterede levering giver ham, som en slags dansk Slick Rick, hverdagshistorierne en teatralsk dimension. Titeltracket, “Super Skufle” eller “Provokerer, Onanerer” havde måske været ligeså gode bud på listen, men jeg synes “Sorgenfri” udmærker sig med det klassiske Vivaldi-sample, i en tid hvor amerikanerne stort set kun samplede funk og rock. Og så er historien så plat og plotløs, at det ikke kunne andet end at tiltale en purung PTA i slutfisrerne.

“Mellem Lyngby og Hellerup var intet stop / men der var grønjakker, der snittede sæderne op / De snittede som gale det var dygtigt gjort / herlig terror, men desværre, sku vi af på Vesterport.”


Joker J, Jazzy Haz & Tue Track “Træt Af Pis” (1994)

Efter de såkaldte hiphop-mord i 90’erne, rejste der sig en slags modbevægelse i dansk hiphop, ikke så meget mod vold, men nok mere mod det image hiphoppere havde fået i medierne. Nummeret der skulle trække mest opmærksom var gigant possecuttet “Det Holder” hvor stort set alle der kunne rime på dansk fik en strofe til at slå et slag for ikke at at slå et slag. Det var dog “Træt Af Pis” der løb med det meste af opmærksomheden, fordi det var det første danske nummer, der klingede internationalt. Med en sindssyg produktion fra Madness 4 Real, der just var returneret fra at producere Eazy-E og Ice Cube, samt det toneangivende åbningsvers fra Joker J, hvor han med linierne “Hvis og hvis og hvis, jeg’ træt af hvisser / Så’ her et diss til dem der sidder ned og pisser” fik etableret en langt mere konfrontatorisk rap-stil end vi var vant til herhjemme. Nummeret samler desuden tre af hovedkræfterne i de grupper, der kommer til at tegne resten af årtiet, Østkyst Hustlers, Malk De Koijn og Den Gale Pose. Jazzy Haz og Tue Track følger trop, med hårde, seriøse vers og det hele afrundes af mesterlig scratch fra Tue. Nærmest perfekt nummer dengang som nu.

“Jeg’ kun begyndt, men så langt vil du ikk’ nå / ta’r flere MC’s ud end din mor har suttet pik på”

Gramsespektrum “Kontrollør Rap” (1997)


På en eller anden måde er der noget meget dansk over, at nogen der rapper for sjov, formår at give deres nummer en langt federe og mere troværdig stemning end nok så mange seriøse rappere. Sådan var det med Gramsespektrum, og da jeg engang var med til at sammensætte en slags dansk raps greatest hits for PlayGround Music var det en fornøjelse at sætte “Bademester Rap” derpå. Bortset fra U$O og til nøds Clemens havde ingen formået at lyde så godt i dobbelt-tempo som Peder derpå. Men som helhed synes jeg egentlig “Kontrollør Rap”, især i forhold til DSB’s forhadte status i hiphop-miljøet, er endnu bedre satire. Peder og Simon Streetking rapper fantastisk og musikken, lånt fra Dr Jam’s produktion til MC Ren’s Mayday On The Frontline, giver den gangsta-autencitet nummeret behøver for at være en all time classic.

“Du har ingen billet? hey, men din kæreste hun er meget sød / du slipper for bød’, hvis du lader mig stød’, hende herfra og til Hillerød!”


Malk De Koijn “Kosmisk Kaos” (1998)

Næppe nogen overraskelse at den er på listen. Som en slags afrunding af dansk raps anden store bølge kom Malk De Koijn sent til festen, men lavede – sammen med DGP’s Mod Rov – nok det mest langtidsholdbare album i den æra. Hvor der var fuld fart og eventyrlig ordgøgl på resten af pladen stod “Kosmisk Kaos” alene som et stort melankolsk, poetisk og ærligt portræt af tre forpinte kunstnersjæle. På mange måder er det først på “Toback to the fromtime” at gruppen forener de to poler i deres musik (jeg synes “Klap din hoddok” og “En Gang” er deropad). Lee Konitz-oboen kunne i øvrigt ikke været på et mere passende nummer.


“Vågner stum op i et tomt rum og køber ord på kredit”

Den Gale Pose “Dommedag Nu” (1999)


Jo, vi havde hørt Rockers By Choice og Hanne Boel synge “Narkotika vil vi ikke ha'”, men det er nu engang mere potent, når man hører et nummer, der emmer af levet liv. “Dommedag Nu” var Jokerens første favntag med sit kokainmisbrug, og det var samtidig det første virkelig selvrevsende og udleverende nummer i dansk rap, hvor rapperen ikke bare tog rollen som dumt svin på sig, men nærmest krængede den i hovedet på lytteren. Nummeret er ekstra spændende, fordi Jokeren rapper med samme legende flow som på “Mod Rov”, det han desværre lagde på hylden, da han adopterede den mere ligefremme talestil han har brugt i det meste af solokarrieren. Det lå på soundtracket til “Bleeder”-filmen og havde der været en video til det, havde det været en fantastisk modpol til “Spændt op til lir”-karakteren fra gruppens monsterhit.


“Lad mig være! jeg ikk’ noget forbillede / hvad havde du forestillet, dig? / ser du op til mig? / tænk dig om to gange, før du efteraber en / der sidder og er bange, på en kantsten”


Sphaeren feat. Jokeren “KBH.dk Part 2”

Nummeret indeholder en slags hybrid af mange ting jeg elsker i dansk hiphop. SuparDejen, der ret beset burde have en stribe af numrene på Int-U-Kon på listen, men det er så svært at vælge, fremviser at han også mestrer en mere ligefrem rimskrivning, Stik-Op bruger sin dejligt dybe stemme fantastisk, Jokeren der co-signer Sphaeren med sin feature er tæt på en karikatur af sig selv, men jeg elsker måden hvorpå han etablerer sig som københavner ved at være så ligeglad med resten af landet han ikke engang ved hvad “Jyn” og “Fyland”. Og Static’s beat. Åh gud.
“Med storbyen som dommer, så hvad gavner guder? Og yo, der’ ingen der flækker næbbet på de her københavnersnuder”

Trools & Orgi-E feat. Jooks & Tue Track “Rolig Rolig” (2006)

De ellers så aggro drenge fra Suspekt, der på mange måder indvarslede dansk raps 3. bølge sammen med LOC og til dels Nik & Jay, tog en chiller på Trools og Orgi-E albummet, der var overraskende reflekteret. Standout-tracket var “Rolig Rolig” der med en liret synthesizerproduktion vuggende under rappet fik gjort mange skeptikere til fans. Ikke mindst på grund af de to gæster. At have Tue Track som gæst er altid en blåstempling. Han fortalte mig engang at han ikke bryder sig særlig om feature-vers, hvilket er sjovt, fordi han er så fandens god til det. Men samtidig kickstartede det Jooks’ karriere og gjorde ham troværdig som soloartist, da han med en fænomenal åbning, næsten gør resten af rapperne til bagsæde-passagerer. Videoen var også vild.

“Og du så fa’ens klog / vi ing’gang på samme side ing’gang i samme bog / så glem hvad du har læst i bøgerne
og ta’ min pik i munden / så ka’ du pral med du har noget mellem ørerne”

Clemens “Flammende Oprør” (2005)

Efter de to første album havde de fleste af os nok en forventning om, at Clemens bare ville spytte klassiker på klassiker ud. Sådan gik det ikke helt, og efter noget der mindede om kunstnerisk reroute hvor der gik lige rigelig “la’ os feste” i den var han så godt som afskrevet. Det skal man ikke gøre, for på “Dans med døden” genfandt manden, der engang var dansk raps wunderkind sin melankolske, mørke og endda sårbare side og føjede nye sider til sit talent. Det gør han for så vidt stadigvæk, men nogle af os har stadig en drøm om han også vil søge tilbage til den knap så diskofile side af talentet. Under alle omstændigheder er “Flammende Oprør” en flot kærlighedssang der kom umiddelbart før der gik ho, kælling og møgso i alle sangene til damerne…

“Jeg vedblev at lave syrede ulykker / prøvede at købe din tilgivelse med de dyreste guldsmykker / din kolde dom var voldsom – heg’ solgt og tom / har ik’ andet end min fucking vom at holde om.”

Natasja “Gi’ mig Danmark tilbage” (2007)

Jo det er helt klart dancehall, og nej jeg er heller ikke superdupervild med den wipe-out riddim. Men det nummer, manner. Som korthårede Nik & Jay så smukt formulerede det “De må være syge i roen, hvis de ikke kalder det her for rap”. Natasja er uden tvivl en af de ypperste mikrofonkontrollører vi har set i det her lille land, og hendes opsang til samme, er et mesterværk af en anden verden. Ligesom Ataf er det sjovt at høre en man identificerer som engelsksproget MC springe ud på dansk, og så være så fuldendt dygtig til det. Og så er nummeret jo bare sej, modigt og indeholder alt hvad en god protestsang skal byde på.

“Så gir de ungdomshuset væk til en fanatisk sekt / med et kors i røven, hvor er det frækt.”

Staahej “Helvedes Karl” (2013)

Teknisk set er det vel koncept-rap. At lægge et flow, der så tæt på et af boombappens allerstørste og fedeste numre, er vel ikke så forskelligt fra, når Johnson eller U$O fordansker deres yndlingsbanger fra Atlanta. Men jeg elsker det her nummer, både som fræk og slet skjult tribute og som en fremvisning af stinkende fed flowkontrol. Strøm har forstået et eller andet dybt om rimskrivning og selvom han har lavet langt dybere og mere reflekterede tekster i sin karriere, er det her, at jeg genfinder den rappers rapper, der lavede 64 fænomenale takter til Cars10 for ti år siden. Og Talkbacks beat matcher energien perfekt. Jeg kan ikke forestille mig, at jeg nogensinde bliver træt af det nummer, og det er sjældent her 25 år efter jeg begyndte at lytte til dansk rap, at jeg opdager den slags.

“Jeg stiler på dem / De kan ikke overskue det pres, der hviler på dem / Jeg går bersærk og skyder lyriske missiler på dem
Spytter krummer fra en stor og fed berliner på dem / – smiler til dem”

Ti boblere:

Hvid Sjokolade Det En Sjokoting (1994)
Klart Dér: Rim Til Dit Flæsk (1997)
B.A.N.G.E.R.S.: Rutinen (2000)
Kasper Spez: Kloak Barbie (2004)
Kesi & Gilli: Fissehul (2010)
Mass: Kongens Fald (2010)
Per Vers: Englefjæs (2011)
Ataf: 3 Små Perkere (2011)
Pede B: Hun Vil Ha (2012)
Marvelous Mosell: Catastrophical Ravage (2013)

En tanke om “PTA præsenterer: top 10 over dansksprogede rap-numre nogensinde”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *