PTA’S HIPHOPHJEMMESKOLE DAG #12: EN HYLDEST TIL CORONA (QUEENS)

Lang tid før corona var en virus, forbandt jeg det faktisk mest med et lidt ubesunget nabolag i Queens, New York. Jo, jeg vidste godt at man under en solformørkelse kan se solens corona, og jo, det er gået op for mig at det betyder krone på spansk og sikkert også latin.

Der er givetvis nogen der har nævnt Nice Device og måske endda også This Is The Rhythm of the Night. Men når min gebet er hardcore hiphoplyrik, er det første jeg kommer i tanke om, da den frygtelige sygdom begyndte at sprede sig, alligevel Kool G Rap’s episke linjer på Big L’s “Fall Back”:

“Corona Queens shakedown; I’m comin with the nickel-plate pound to trade rounds with all you fake clowns get down in the unsafe town”.

Men hvad er det med Corona, Queens? Her er en hyldest til nabolaget, der ligesom øllet, nok i al fremtid må se sig for evigt i skyggen for virusen…

Corona ligger ude i Queens langt væk fra Manhattan. Det var oprindeligt arbejderkvarter med tysk, irsk og italiensk ophav. Det er den udørk som F Scott Fitzgerald kalder en “Askedalen” i The Great Gatsby:

I dag har det overvejende en latino befolkning, men også en del afroamerikanere. Det startede allerede med jazzmusikere som Louis Armstrong, Dizzy Gillespie og Cannonball Adderley, og i dag er der en stribe rappere der både bor i og besynger Corona.

Før dem er det dog – nok især for mig – værd at nævne at i Paul Simon også giver et shoutout til Corona i “Me and Julio”, hvor det lyder: “Good bye Rosie – Queen of Corona”!

Paul Simon indspillede i 80’erne en video til sin klassiker med Biz Markie og Big Daddy Kane som del af indledningen. Og de er jo henholdsvis fra Long Island og Brooklyn, javel, men hvad så med Large Professor der spiller basketball i slutningen. Han er jo fra… Flushing lige ved siden af Corona!

Som nævnt er Kool G Rap opvokset i Corona. Det samme er Akinyele, Kid’n’Play og endda N.O.R.E. Selv Styles P er født i bydelen før hans mor flyttede op til Yonkers hvor han mødte resten af LOX.

Men faktisk er anledningen til dagens lektie, at ingen ringere Raske Penge huskede at Beatnuts har lavet den fantastiske Corona Kings…

Jeg var heldig nok til at interviewe netop Beatnuts sidste år i Næstved, hvor Juju og Psycho Les fortalte at den særlig blanding af latino og sort kultur havde betydet meget for deres lyd…

Herefter mindede Jørg-1 fra TungtVann om at Beastie Boys – der jo ellers er fra Manhattan og Brooklyn – jo har taget et af billederne til sleevet på Licence To Ill ude i Corona ved den store globus, der kom til World Expo i 1939…


Og søreme om ikke Per Vers nævnede at han skam havde besøgt globen i Corona, da den jo er lokation for A Tribe Called Quest’ Award Tour…

Alt i alt en storslået dag, hvor den skandinaviske hiphop-intelligencia mødtes online og gav hinanden et kursus i Corona før virus’en.

And if you don’t know – now you know…!

En tanke om “PTA’S HIPHOPHJEMMESKOLE DAG #12: EN HYLDEST TIL CORONA (QUEENS)”

  1. For mig er pop-appel
    lig med at pop’ en pille,
    Rohypnol
    En zombie-lignende
    forrådnet tilstand

    hvor alt ånd & sjæl
    er kogt ned
    & skåret væk
    til en ottendedel

    Yeah, masseappel
    er lig med alt fylde
    & masse er pillet
    af dit skelet
    & du står tilbage med en stil


    nedvandet, fortyndet
    & drænet for dybde
    at du kun er en skygge
    af hvad du ønskede
    at lave & bygge
    ift. da du begyndte

    Som om denne mand her vil synke
    ned på et stadige af ynke-lig
    lalleglad desperation
    Bare så lidt slaver ka’ lytte

    Det sker ikke, jeg’ altid skarpladt
    med min egen ambition for kreation
    Min vision er ikk’ en afklædt

    leflende & død version
    af min person her bag kraniet

    En skamfyldt
    so uden sin egen stemme
    der kun ser en farveløs
    refleksion
    af sin dedikation
    i spejlet

    Så sørgeligt at ende sådan
    Mere sørgeligt at selv ville kæmpe for det

    En evig jagt på accept
    af din flugt væk fra dig & dig selv

    Du håber vel de dypper dig i guld
    & du selv bli’r brændt væk i det
    & kun står med din tomme skal & afbilledening

    Så du ka’ ende som den her

    tankevækkende
    måde som jeg ser det på

    nemlig at

    statuer er bygget, fordi de symboliserer
    tomme hylstre
    af de mennesker, der opgav deres idealer
    for at stille andre tilfreds

    Men det’ ikk den kamp jeg vil kæmpe

    For
    gider ikk’ mere pis
    Jeg’ det levende bevis

    på du ka’ lave god musik
    uden et stort budget
    & uden at sutte pik

    på et usikkert & trist
    publikum
    der alligevel putter ord i munden
    på dig
    du dikteres til at skrive

    Selvom min karriere
    frem til her
    har nærmet sig at bare være
    som jeg skriver mit navn i vand

    Men bogstavernes
    kamp & dans

    mens de fortaber sig
    og dannes om
    til energier i havet er
    for mig stadig nok
    til jeg ikke lader mig
    tabe
    & ender som alle jer
    andre tabere på
    dansk

    Med så mange kunstpauser når I rapper
    at I’ 3-kvart bars fra
    man kan høre I klapper
    mellem jeres takter

    Eller står knipser
    for’ ramme en lille tromme
    bevares, jeg’ vel snart den
    eneste der har et flow
    i en kompakt form
    som der rent
    jeg flyder på langs
    i de vers som jeg slagter

    I lyder
    som menneskelige trommemaskiner
    fra 80’eren
    ingen kompositorisk harmoni &
    & melodier i jeres indhold

    Bare tæl til 4, indsæt et rim
    & så det fint nok

    selvom jeg allerede har forudset hvert
    af jeres rim før det bli’r sagt

    I ku lige så godt
    stille op
    til poetry-slam
    med en flok hipstere

    i stedet for’
    gøre indhug
    på vores energi & værdier her i hiphop

    Vi havde noget smukt & flot
    Men I sku’ fuck det op
    I’ kun gæster i vores hus
    Har aldrig forstået det nok
    til at gøre det ægte for kulturen
    Plus

    du ville ikke ane hvem Rakim var
    Kool G Rap eller Big Pun
    Big Daddy Kane eller Redman
    Master Ace, Slick Rick, Jam
    Master Jay, Snoop & Nate Dog
    NWA & Da Lench Mob
    LL Cool J, Krs One,
    Hvis jeg sagde Raekwon

    ville du sikkert nok, ikk’ en gang
    forbinde ham
    som et Wu-Tang medlem
    & så
    claimer du den her musikform

    Selvom du vel kun lige kender til Eminem
    fra hans hits hvor

    vover du, at gå på skinner du ikke har lagt
    uden så meget som at anerkende eller studere
    pionererne først

    Bare fordi jeg ka’ spil lidt saxofon,
    går jeg ikke ned i en jazzklub
    & prøver spil smart for nogen
    hvor jeg intet aner om deres pasion

    Men magtens baghoveder
    er uden skrupler
    Så på vores kultur &
    måden vi bruger vores ord som en trussel &
    tog så & gjorde hvad vi stod for
    til en ussel mode hvor

    det antikommercielle, libertære
    militante
    fanden-i-voldske
    så pludselig endte
    i TV
    i aller bedste sende tid
    Med medværter der grinende
    patroniserede vores helhed
    mens de prøvede at spille ægte
    uden den mindste indsigt i
    hvad de selv tog del i at få lænket

    & nu vi nået herhen til hvor

    alle kan være med, bare de klapper i takt
    Og reciterer en lam & tam tekst, nogen andre fra
    deres magtbalancer har sammensat & skabt

    i fjollede
    reklamer med rap og beatbox
    om produkter fra korporationer
    der går imod alt det som vi først
    oprindeligt havde
    modkultur med i hiphop

    Selv vores politikere rapper idag
    under deres valgkampe med
    en selvironisk
    halv-undskyldende distance til det

    Det’ et paradoks i sig selv
    som venstrefløjs-aktivister &
    socialister der rapper
    nyttige idioter
    for systemet der
    der udnytter kulturen til &
    fortælle os vi ikk’ skal frigøres fra staten

    De samme såkaldte rebeller der
    i sin tid også
    lænkede anarkismen & mente
    de var frigjorte & frihedsbevidste
    mens de

    forlangte at staten betalte det hele

    Sikkert derfor de så senere
    legede børnelokkere overfor

    for hiphoppere siden de
    ku’ se sig selv i os som det de
    engang drømte de ku’ blive til
    og siden de fejlede
    skulle ingen andre hellere ikk’
    have lov at blive det

    Ægte
    MC’er er forstenende
    fossiler &
    vi ligger bare her
    under jorden
    mens vores kister rådner
    Måske
    for sent at grave os
    op nu når
    hiphop er
    blevet mere bøsset end klipklapper

    En stor forsamling
    forbrugs-fikserede
    hovedløse fjerne
    poserende tabere
    der kun bidrager
    til hovmodet i vores

    dekadente forfald
    & til den negative arv
    i en cyklus af stats-glorificerende
    selvdestruende had
    Hvor kunst bruges
    til at undertrykke modet i folk
    hvor vi selv står for vores egen censur & kontrol

    Men jeg sender skud ud til
    Beastie Boys & Kool Keith
    Jeg nægter at se det vi har ku’ opbyg
    Lige meget hvor udslidt
    Forsinket og morbidt
    det virker at dyrke her i nutiden

    Så jeg forsætter
    forsat for jeg nægter
    at gi’ efter & at lefle
    for jeres
    opfattelse om
    den indentitet
    I selv bevidst
    påsatte os

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *