Et fissehul er et fissehul er et fissehul?

Så var det i weekenden at Anne-Grethe Bjarup Riis blev interviewet til Politiken. Det skete under stor ståhej på forsiden af deres kultursektion med overskriften “Sgu, fucking, forpulet, Satan!” Til trods for de bramfri sprogblomster unge AG selv lader springe ud, er det alligevel et temmelig frelst ærinde hun er ude i. Hun er tilsyneladende blevet rasende over grime-rapperen Kesis brug af ordet af fissehul, som jeg ellers troede hun gik ind for. Hun udtaler:

“Prøv nu at høre teksten! Skal jeg gå rundt i Irma med mine børn og høre på det her over højtaleren… Det er det mest latterlige lortemusik! Og tænk så optrådte han til X Factor! Det er simpelthen til at tudbrøle over. Og så står de unge piger der og synger med på “Du’ et fissehul, du’ et fissehul, du’ et fissehul””

Sagen er så først eksploderet i dag, da det åbenbart tager journaliststanden en rum tid at vinkle deres artikler, og overskriften de trækker er desværre ikke “Playerhateren Anne Grethe Bjarup Riis ignorerer fuldstændig Gillis optræden på nummeret”. Nå, men som udgangspunkt er jeg stor fan af Anne-Grethe Bjarup Riis, primært fordi hun bander så meget. Dog synes jeg der er en del faktuelle fissehuller i logikken i hendes anklage…

For det første bruger Bjarup Riis selv “Fissehul” i tide og utide, blandt andet da hun var i Go’ Morgen Danmark og da hun skrev om Linda Kristensen i Ekstra Bladet. Det virker besynderligt at kun hun må have ejerskab over ordet.

Dernæst bliver det vanskeligt for Irma at få nummeret med i en muzakplayliste, eftersom det ikke optræder på Kesis album og aldrig har optrådt på nogen officiel udgivelse. Ligeledes rappede Kesi det ikke i X-Factor og derfor var der naturligvis ingen unge piger der kunne synge med. Nej, der rappede Kesi – der som bekendt godt kan være sød selvom han er en slem dreng – udelukkende diverse kærlighedsserenader til damerne.

Og endelig er det værd at bemærke, at nummeret “Fissehul” slet ikke er eksplicit henvendt til hverken sexarbejdende kvinder eller andre af hunkøn. Det er et battle-rap-nummer henvendt til andre rappere som Kesi og Gilli i teksten sammenligner med ludere – antageligt fordi de bliver gennempulet verbalt. Hele omkvædet lyder nemlig: “Du’ et fissehul – lyddreng luk din beskidte mund” – en detalje som den sædvanligvis skarpe pen Ditte Giese, der har skrevet artiklen, godt kunne have videreformidlet.

Battle-rap jargon, hvor rappere sidestiller hinanden med kvinder, børn, dyr eller hvad ordbilledet nu byder skal ikke tages mere bogstavelige end når Thomas Helmig siger han er blevet brændt af, smidt væk eller stukket ned bag fra. Selvfølgelig findes der sange der er regulært kvindefornedrende – også indenfor hiphop, men så ville det klæ’ Bjarup Riis at finde dem frem.

At alt hvad der kan ligne sexisme tages som gidsel i sprogdebatten er fuldstændig parallelt til dengang Hanne Vibeke Holst anklagede Niarn for at opfordre til voldtægt med linien “KDL, du kan stadig få nogle flade, bitch” selvom KDL naturligvis var en rivaliserende rapper. Samme Niarn som Anne Grethe Bjarup Riis henvendte sig til da hun klædte sig af til skindet og lod sig afbillede med sin baby på armen og påskriften “career spoiler”. Et begreb Niarn næppe kan stave til, endsige bruger i daglig tale.

For nylig spillede jeg CV Jørgensens “Costa Del Sol” for en kammerat, der aldrig havde hørt et mere racistisk nummer, og pegede på linierne om “Nynazistiske og asociale sammenhold” som bevis. Nummerets pointe er jo det stik modsatte, og gør vi bestemte ord forbudte i sig selv, så ender vi med at lukke munden på folk, der kunne have fortalt os noget vigtigt, også selvom vi ikke er enige. Kesi repræsenterer en ny musikalsk generation, og at sige han ikke må spille i X-Factor, nærmer sig et berufsverbot, hvor kun de med de rigtige meninger og måder at sige dem på må komme til orde.

Jeg synes det emmer af misforståelse, at dem med den mest beskidte mund bliver lagt for had, når der er brug for en fall-guy i kønsdebatten. Der er fuldstændig ligeså meget objektificering af kvinder i anden musik, men de bruger blot ikke bandeord som del af deres udtryk. Det gør rapperne, og det gør Bjarup Riis og det burde de egentlig kunne mødes i en vulgær, pubertær, latrinær sproglig omfavnelse omkring.

16 tanker om “Et fissehul er et fissehul er et fissehul?”

  1. Lol, skrev Hanne Vibeke Holst det? Læste aldrig hendes ting.. Grineren :)

  2. Øøøv, PTA, nu var jeg lige på Anne Grethes og pigernes hold i denne beef, indrømmet uden hverken at ha´ læst andet end uddrag af interviewet eller ha´ hørt nummeret.
    Min pointe ville være at Anne Grethe står på fastere moralsk grund når hun siger fissehul i forbindelse med prostitutionsdebatten, end ham der fyren gør når han siger det i et partynummer om piger. At grimme ord ikke blot er grimme ord, men at deres ladning er 100% forbundet med sammenhængen.
    Og så blander du noget så træls som facts ind i sagen og det viser sig, at det er præcis dette med sammenhæng som hun selv har misforstået. Drejer det sig om battlelinjer, er fissehul et fantastisk ord!!

    Det kan tiføjes, at det faktisk kan bruges i en endnu bedre sammenhæng og lyder endnu bedre på norsk. Her et klip fra skandalen ved en stor norsk prisuddeling for nogle måneder siden, hvor en musiker “i spøg” brugte et racistisk ord om nogle andre musikere, og en af de berørte interviewes om sagen. Det interessante optræder @0:53

    http://www.youtube.com/watch?v=eyKnSqR4fPg

  3. Det er altid problematisk at bruge andres kønsorganer, seksualitet og etnicitet som bandeord. Og lige præcis i denne sammenhæng bliver fissehul brugt som noget fornedrende om et andet menneske – uagtet at det er frisk hip hop battle, det er egentlig sagen uvedkommende efter min mening.

    Det er det samme som at råbe bøsse eller perker. Og også i denne sammenhæng er det er en ladning af sproget, der viderefomidler de kvindelige kønsorganer som noget klamt, noget man kan skampule (dog med ord i denne sammenhæng), noget magtesløst, noget laverestående. Det ville slet ikke have haft samme tyngde og fornærmende grad at sige Pikhovede og det synes jeg er virkeligt problematisk.

    Bekidt mund er ikke bare beskidt mund. Og ja, det er da top ufedt at opdrage (både børn og alle os andre) til, at det laveste man kan kalde en anden, har noget med de kvindelige kønsorganer at gøre.

  4. Hej Rosa B

    Jeg er slet ikke uenig i din problematisering af at bruge ord fra stigmatiserede grupperinger som bandeord. Det er også problematisk at de fleste kraftudtryk man kan bruge om kvinder også er dem man bruger om mænd, når man vil fornedre dem. Og så videre og så videre. Jeg ville også helst have at alle lavede glade sange med positive budskaber, men det synes jeg ikke man kan diktere til kunstnere som dogme.

    Men dels er jeg uenig i, at det er sagen uvedkommende, at Bjarup Riis, når hun vælger målet for sin vrede, i den grad maler fanden på væggen og kun får fortalt halvdelen af sandheden om den kunstner hun angriber og det nummer han har lavet. Og dels kan jeg så konstatere at hun også selv har brugt ordet i prostitutionsdebatten og tilsyneladende for at fornedre de kvinder hun diskuterer med.

  5. Så er showbiz AG i arenaen igen.. Som Tyde skriver, så respekt til Irma hvis de spillede numre som fissehul og jeg syntes mere at vi nu kan se Trunten gribe efter halmstrå i jagten på forståelse.. Fissehul er efterhånden et gammelt nummer og AG burde faktisk have større ting at beklage sig over end BOC (biggup biggup) Sidney, malou stella og Amalie er da en større trussel end den samlede dansk rap industri… Ignorance smitter som fan..

  6. Fedt skrevet – jeg synes din Costa Del Sol-analogi er lidt vag og unødvendig. Men resten er fantastisk informativt og sætter virkelig debatten i et helt andet lys. Tak!

  7. Kenneth B… “Min pointe ville være at Anne Grethe står på fastere moralsk grund når hun siger fissehul i forbindelse med prostitutionsdebatten, end ham der fyren gør når han siger det i et partynummer om piger.”

    Læste du ikke artiklen? Han siger det i et nummer til konkurrenter, og ikke i “et partynummer om piger”…..

  8. Anders – Jo! Det er derfor jeg siger “Min pointe VILLE være”…for jeg havde ikke hørt nummeret og tog derfor fejl :)
    Troede det var et “ryst din røv, din luder” nummer

  9. Men hvad så hvis omkvædet havde gået “Du’ et bøssesvin, du’ et bøssesvin”, eller “Du’ et niggersvin, du’ et niggersvin”, og var rappet af folk af anden etnisk bagrund eller seksuel orientering, men stadig i en battle-mæssig-kontekst – og som sådan ikke ment deicideret homofobisk, eller racistisk, men for at nedgøre en fiktiv modstander – havde det så pludselig været forkert?

    Og hvis ja, hvorfor er det så ok, at nogle grupper godt må blive forargede og stødt, mens andre ikke må?

  10. Typisk typisk typisk… I mine gamle dage som DJ blev jeg konfronteret af nogle indvandrere som mente at jeg spillede racistisk musik… Nummeret de refererede til var “Farveblind” med Sund Fornuft, som jo er direkte anti-racistisk og handler om hvor wack racisme er… Men de hørte kun linien “men man får ik’ et job hvis man hedder Muhammed” og missede hele pointen med sangen som vel i bund og grund kan opsumeres til “Vi skal lære at være farveblinde”.

  11. Jeg synes ikke, der er noget mere åndssvagt, end når en ellers dybt seriøs debat munder ud i definitionsspørgsmål. Faktum er jo netop, at når Kesi og Gilli vælger at bruge ordet “fissehul” om andre rappere, er det ikke længere en betegnelse for det kvindelige kønsorgan, men et synonym for “sjoller” “lyddreng” osv.

    For mig at se, behøver det ikke være mere kompliceret end at sige: “Det betyder ikke, hvad du tror det betyder.” Jeg har hørt sangen, og mine tanker strejfede ikke engang den mulighed, at brugen af ordet kunne være sexistisk, fra det øjeblik tekstens egentlig tema stod klart.

    Ord skifter betydning. Det er noget der hedder udvikling. Word Peter.

  12. Hej Yo

    Igen, jeg forstår godt din problematisering, men da det er et hypotetisk scenarie har jeg svært ved at svare på det. Og min anke går bestemt ikke på at Bjarup Riis ikke må føle sig stødt eller forarget, men at hun i sit angreb på ingen måde går nuanceret til hverken nummeret eller rapperen men bare lader det ene ord opsummere alt hvad Kesi står for og skal bedømmes på.

    Fx til MC’s Fight Night er der sagt tonsvis af homofobiske og – især i Kim Jensen-æraen racistiske – ting. Jeg håber og tror da at de fleste publikummer godt fatter at det er i sprogduellens ånd det foregår, og i øvrigt bliver de også glade når modstanderen formår at vende linierne.

    Jeg synes konteksten giver vide rammer for hvordan man må ytre sig. Man må sige grovere ting, når det åbenlyst ikke er ment som en reel trussel end når det skal tages bogstaveligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *